TYTUŁ PRODUCENTA ROKU 2021 NAGRODA SPECJALNA IM. PIOTRA WOŹNIAKA-STARAKA (WIĘKSZYM, ZŁOTYM FONTEM) PRZYZNAWANA PRZEZ POLSKĄ GILDIĘ PRODUCENTÓW. WYRÓŻNIENIE HONORUJĄCE PRACĘ PRODUCENTÓW FILMOWYCH.
Nagroda im. Piotra Woźniaka-Staraka dla Producenta Roku 2023 przyznawana jest przez Polską Gildię Producentów. To jedyne takie wyróżnienie w Polsce.
01
Nagroda Specjalna to dostrzeżenie i docenienie pracy tych, bez których żaden film nie powstał. Producenci filmowi to postacie kina stojące często w cieniu swoich produkcji. Chcemy docenić ich odwagę, determinację oraz intuicję. Nagrodzić za nowatorstwo, przebijanie szklanych sufitów i pozytywny wpływ na branżę filmową. Każdego roku członkowie Polskiej Gildii Producentów uhonorują wybranego filmowca Nagrodą Producenta Roku za zrealizowany film bądź serial, który miał swoją premierę w kinie lub na platformach streamingowych w 2022 r, niezależnie do gatunku i formy.
GENEZA
02
Twórcy Konkursu, chcąc przekazywać dalej pasję, jaką zaraził ich Piotr, postanowili wcielić w życie dodatkową inicjatywę, która pobudzi polski rynek filmowy poprzez połączenie autorów i producentów filmowych. Uhonorowaniem dokonań filmowych Piotra Woźniaka-Staraka będzie natomiast, przyznawane co roku, specjalne wyróżnienie dla Producenta Roku.
PRODUCENT ROKU 2021 r.
01
MARIUSZ WŁODARSKI
01
Nagrodę im. Piotra Woźniaka-Staraka Polskiej Gildii Producentów dla Producenta Roku 2021 otrzymał Mariusz Włodarski – producent takich filmów jak: Śniegu już nigdy nie będzie, Sweat i Niepamięć. Statuetkę Wilka wręczyła Natalia Grzegorzek, prezes Polskiej Gildii Producentów.Serdecznie gratulujemy i zachęcamy do przeczytania wywiadu z Mariuszem.
PRODUCENTKA ROKU 2022 r.
02
ANNA KĘPIŃSKA
02
Nagrodę im. Piotra Woźniaka-Staraka Polskiej Gildii Producentów dla Producenta Roku 2022 otrzymała Anna Kępińska – producentka serialu „Wielka Woda”.
PIOTR WOŹNIAK-STARAK
03
Piotr urodził się 10 lipca 1980 roku. Rodzina zawsze była jego oparciem, a Rodzice prawdziwymi mentorami. Chociaż pochodził z rodziny o ugruntowanej pozycji w międzynarodowym biznesie – wybrał, nie zawsze łatwe, podążanie własną drogą…
Ukończył Aiglon College w Villars w Szwajcarii w 1999 roku, a następnie studiował Marketing Communication: Advertising & PR i grafikę na prestiżowych amerykańskich uczelniach: Emerson College w Bostonie i Parsons School of Design w Nowym Jorku. Po studiach pracował w McCann Eriksson Worldwide New York jako asystent dyrektora kreatywnego – Michela Gentilego – przy kreacji kampanii reklamowych dla U.S ARMY, CapitalOne, Ortho-McNeil, BlockBuster, a także w agencji Young & Rubicam.
Po powrocie do Polski zajął się produkcją filmową, zaś wiedzę i praktyczne umiejętności zdobywał we współpracy z tak uznanymi twórcami, jak Andrzej Wajda (jako asystent producenta, a następnie asystent reżysera przy filmie „Katyń”), Maciej Dejczer (przy serialu „Oficerowie”), Christopher Doyle (jako koproducent przy filmie „Izolator”), Volker Schloendorff (jako asystent producenta przy filmie „Strajk”) oraz Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze (jako asystent produkcji przy filmie „Plac Zbawiciela”).
W 2008 roku założył Watchout Productions, rozpoczynając własną drogę w przemyśle filmowym od prowadzenia projektów w reklamie i marketingu, a następnie realizował filmy dokumentalne i fabularne, jednocześnie budując dedykowany zespół. Film dokumentalny „Mazurek” (krótkometrażowy debiut reżyserski Julii Kolberger) zdobył 10 nagród na siedmiu festiwalach, zaś pierwszy film fabularny „Big Love” (2012) znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się filmów roku.
Piotr był prawdziwym prekursorem nowego modelu biznesu producenckiego w Polsce. Stworzył własny, autorski pomysł na budowanie całości filmu jako wysiłku zespołu, uwzględniając wpływ aktorów i reżysera na scenariusz, zmieniając tym samym powszechne kanony produkowania filmu. Precyzja i skuteczność działań, skrupulatny harmonogram niepozwalający na przedłużanie zdjęć – przełożyły się na realizacje, które stały się przebojami kinowymi i jednocześnie były sukcesem biznesowym. Bezprecedensowym dowodem słusznej strategii był film „Bogowie” (2014), który zgromadził ponad dwumilionową widownię. Kolejnym takim filmem była „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (2017). Produkcję uhonorowano m.in. Złotymi Lwami na Festiwalu Filmowym w Gdyni, Orłami Polskiej Akademii Filmowej, nagrodą dla najlepszego producenta festiwalu PKO Off Camera 2015, Złotymi Taśmami Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
05
Ostatnią produkcją Piotra jest „The Coldest Game” (polski tytuł: „Ukryta gra”). To niezwykły thriller, który można zakwalifikować jako political fiction, ponieważ fabuła została osadzona w kontekście rzeczywistych wydarzeń z czasów kryzysu kubańskiego. To pierwszy film realizowany przez polskiego producenta dla międzynarodowej widowni, ze światowej klasy obsadą i międzynarodową dystrybucją. Premiera była hołdem dla niezwykłego człowieka, który zapisał się w historii kina – Piotra Woźniaka-Staraka.
Piotr posiadał szczególny dar opowiadania historii, których wszyscy słuchali… Sam o tym swoim darze mówił: „Taki mam zawód – opowiadać historie (a potrafię to robić, o czym przekonałem się wiele lat temu), które porwą reżysera, aktorów czy moich partnerów biznesowych. Chcę, aby zakochali się w wizji, żyli moją wizją i aby z tego »rozkochiwania« powstał nowy, ciekawy i jakościowy projekt filmowy”.
06
Piotr zbudował wraz z zespołem Watchout Studio, które w ostatnich latach poza produkcją filmową zajmuje się produkcją filmów reklamowych, produkcją wykonawczą dla zagranicznych podmiotów oraz jest gotowe do realizacji koprodukcji międzynarodowych.
18 sierpnia 2019 roku Piotr Woźniak-Starak zginął w tragicznym wypadku.
Był mężem Agnieszki Woźniak-Starak (z domu Szulim). Byli nie tylko małżeństwem, ale i prawdziwymi przyjaciółmi.